HTML

Páros Kintorna

Ez egy egészségblog. Mi ketten - Balázsy Panna és Gellért Gábor - eldöntöttük, hogy rendbe rakjuk magunkat testileg-lelkileg. És megmutatjuk, hogy ez kortól és állapottól függetlenül lehetséges.

 

mozgás   étkezés   helyreállítás   hagyományos   alter   más

A jégbe hűtött „csendes gyilkos”

2015.02.28. 13:14 :: GGazigazi

Amikorra megérkezik a február, belefáradok a télbe. Fényt akarok. Nem is a meleg a legfontosabb. Hanem a tiszta fény. Mostanában minden borongós. Az eső se esik, csak szitál. Állandóan szitál. Nincs kedvem esernyőt nyitni. A füles sapkám szép lassan átitatódik párával. Késésben vagyok. Utálok késni. Sáfrán Mihállyal fogok találkozni. Egy sportoló. Megszokta a pontosságát. Szóltam ugyan, hogy kések... írta, hogy semmi gond, de mit írhatott volna? Utálni fog, a fene egye meg… Odaérek, keresem, nem látom. Felhívom. „Ja, kijöttem körülnézni, mindjárt jövök!”. Meglátom egy szál pólóban. A fenébe, letette már a kabátját, és most itt fagyoskodik nekem. Bűnbánó fejet vágok. „Ne haragudj, hozd a kabátod, üljünk be a kávézóba!” Értetlenül néz rám. „Nincs kabátom, így jöttem. Gyere!” És kilép a cirka három fokba. Helyette ráz ki a hideg. Na tessék, kifogtam egy csodabogarat. Egy óra múlva már tudom, hogy nem az. Csak következetes. Igazi sportoló. De nem a rövid ujjú pólóval kezdem a beszélgetést. Rövid életrajz kell, hogy feldolgozzam a látottakat…

misi.jpg

Édesanyám történelemtanár, édesapám villamosmérnök. Győrben születtem, Székesfehérváron, Velencén laktunk. Szlovákiában is éltem négy évig. Aztán a középiskolát már Budapesten végeztem el, a Petrik Lajos vegyipari szakközépben. Vegyésztechnikusként végeztem. Aztán Műszaki egyetem, biomérnök szak volt a következő állomás.

Mit csinál egy biomérnök?

Az olyan, mint a vegyészmérnök, csak biokémiás szemlélettel. Gyárakban, laborokban dolgozhat. Mondjuk, ha egy gyógyszergyárban mikroorganizmusokkal kell gyártani valamilyen fehérjét, akkor a biomérnök tudja, hogyan kell felépíteni. Élelmiszeripar, ételgyártás. Környezetvédelmi laborok. De igazából soha nem dolgoztam ilyen helyen, mert gyerekkorom óta sportolok. Öttusázóként kezdtem. Aztán nyolc évesen a kenusportban kötöttem ki.

A legjobb eredményed?

Párosban Európa bajnok vagyok az öcsémmel.

kenu.jpg

És most mi a helyzet?

Elfáradt a szervezetem. Jöttek a sérülések. Hiába edzettem sokat, esett a teljesítményem. A vállam, a gerincem hátráltat. A kenuzás nem ízületbarát sport.

Akkor alá tudod támasztani, hogy a versenysport nem egészséges…

Nem mindenkinél, de sok esetben így van. Viszont olyan életutat ad az embernek, ami miatt így is megéri. Ilyen élmények máshonnan nem jönnek.

Végtelenül nyugodt embernek tűnsz. Nem olyannak, akit az adrenalin pörget!

Van, aki nagyon izgága. Én „csendes gyilkos” vagyok, azt mondják. Higgadtan felépítem a versenyzésem. Teszem a dolgom, tudom, hogy mit kell tennem, mire vagyok képes.

A tanult szakmád folyománya lehet, amivel most foglalkozol…

Egészségvédelmi szakirányos biomérnök vagyok. A paleo táplálkozás, gondolkozás kapcsolódik ehhez. Rengeteget olvastam a témában, külföldi és magyar szerzők könyveit. És valahogy úgy álltak bennem össze a gondolatok, hogy úgy gondoltam, ezt megírom.

A sportolókról mindig úgy gondoltam, hogy a szakemberek megmondják, hogy mit egyen. Beállítják a táplálkozását…

Manapság ez így van. De az én időmben még nem volt jellemző.

Versenyző korodban hogyan táplálkoztál?

Van egy hivatalos sporttáplálkozás ajánlás. Megtanultam és követtem évekig. Magas szénhidráttartalmú étrend. Edzés után kiegészítő fehérje turmixok. Sok barna rizs, sovány húsok. Testépítő diétaszerűség. Mikor megjelent az első Szendi könyv 2009-ben, váltottam. Logikus volt az érvelése. Miért ne lehetne így? De eleinte féltem tőle, mert azt gondoltam, a sportban valószínűleg nem működik. Keresgéltem, hogy van-e a világban olyan sportoló a világban, aki így él, és teljesít.

És találtál?

Nem kellett messzire mennem. Kanyó Dénes, búvárúszó világbajnok volt az én emberem. Paleo ketogén étrenddel lett világcsúcstartó. Egy középtávú versenyszámmal, ahol 3-4 percig kell maximális teljesítményt leadni. Akárcsak nálunk, kenusoknál. Felvettem vele a kapcsolatot. Nem hittem, hogy alacsony szénhidrátbevitellel ennyit, és ilyen színvonalon lehet edzeni. Kialakult köztünk egy barátság. Aztán kíváncsi lettem a biokémiai háttérre, hiszen ez az én igazi nézőpontom. Elkezdtem felgöngyölíteni a szálakat. Így született meg a könyv ötlete. Hogyan lehet a paleóval sportolni? Mi a biokémiai magyarázata?

Te már tudod a titkot?

Azt gondolom, igen. Mondjuk felemás a helyzet. A sérüléseim miatt nem tudok személyes bizonyítékot adni. De azért találtam néhány paleós sztárt. Mondjuk ott az NBA-ben Kobe Bryant. LeBron James, Grant Hill.

lebron_james_189_large-1.jpg

Egyik se satnya.

Nem annyira.

Legalább rövid magyarázatot adnál erre? Hogyan lehetünk szénhidrát nélkül robbanékonyak?

Nagyon leegyszerűsítve… az ember kétféle anyagcsere útvonalat használhat. Működhet szénhidrát, vagy zsír alapon. A második gazdaságosabb, de már elfelejtették. Pedig ezzel az életmóddal indulhatott el az ember története.

a_paleon_tul_borito_3d.jpg

A könyved állítólag nagyon komolyan felépítetted. Inkább szakkönyv.

Igen, többen is mondták, hogy túl tudományosra sikeredett. Mikor belevágtam, gőzöm sem volt, hogyan kell könyvet írni. Most már másképpen írnám meg, jobban elkülönítve a tudományos részeket. Idei tervem, hogy átdolgozom, és lesz egy második kiadás. Emészthetőbb lesz, de a tudományos részeket sem veszem ki. Viszont az utóbbi egy évben is sokat tanultam az ember táplálkozásáról, életmódjáról. Ezekkel kiegészítem a könyvem.

Miről szólnak majd az új fejezetek?

Ami engem elképeszt, az ember és a hideg viszonya. Ettől majd sokan kiakadnak, de ennek is megvan az elméleti háttere.

Most nincs olyan borzasztó hideg, legalább három fok van. Te meg rövid ujjú pólóban jöttél. Mínusz ötben is így érkeztél volna?

Hát igen. Két éve még nekem is volt télikabátom. De aztán rátaláltam dr. Jack Kruse, amerikai idegsebész paleós elméletére. Elképesztő dolgokat találtam benne. A műveinél ragadtam néhány hónapra. A hidegadaptáció, a hidegterápia a munkássága része. A gondolatát oda vezeti vissza, hogy a dinoszauruszok kihalásakor az állatok egyik nagy túlélőcsoportja az emlősök voltak. Az északi régiókban éldegéltek, és jól bírták a hideget. Az ő leszármazottaik vagyunk. És már nincs a hideggel harmonikus viszonyunk. Ha 15 fok alá megy a hőmérséklet kabátot, sapkát veszünk, és bedurrantunk a kályhába.

Nem érzem, hogy harmonikus viszonyban kéne lennem a hideggel. De ha mégis úgy döntök, hogy összebarátkozunk, hogyan kezdjek hozzá?

Rendszeresen néhány napon, héten keresztül 10-12 fok alá le kell hűtenünk a bőrünk hőmérsékletét, hogy jelet küldhessen az agyba, változik az évszak. Az agy kapcsol, és megváltoztatja az anyagcserét, a hormonokat. Elindulnak az alkalmazkodási folyamatok. Elkezdünk barna zsírt termelni, amelynek legfőbb szerepe a hőtermelés. Ha ezt néhány hétig rendesen csinálod, át lehet állni. Megy a fűtés belülről. Nem fogsz fázni. Ez egy más létállapot. frissebb, tisztább az ember agya. Alacsonyabb a gyulladásszint. Az orvoslás már használja a módszert. Vannak hidegkamrák, hidegszaunák, ahova beküldik a betegeket.

jeges_furdo.jpg

A hideg a barátunk?

Ha megérted az elméletét és nem félsz tőle, akkor jó barát. Nem az a lényege, hogy pólóban járjunk. De rendszeresen fürdőzni kéne hideg vízben. Heti egyszer-kétszer minimum. Én naponta is mennék…

Ilyenkor is belemész a Balatonba?

Ha a közelben járnék, biztosan belemennék.

Most mondjuk nem veszélyes, mert nincs benne jég.

Akkor is bemegyek, ha van, csak előbb betöröm a jeget. Ilyenkor megmártózom, nem úszkálok, nehogy megsérüljek. Egy-egy ilyen fürdőzés egész napra rendbe tesz, felfrissít.

Sose fázol meg?

Másfél éve csinálom. A legelején egyszer fáztam meg egy-két napra. De annak más oka is lehetett. Azóta semmi. Mínusz öt, tíz fokban is pólóban, rövidnadrágban járok. Viszont az utcán megnéznek, de ez már nem zavar, megszoktam.

És mondanak valamit?

Meg akarnak menteni. „Fiatalember, meg fog fázni!” „Adjak egy kabátot?”

Összefoglalnád, hogy az egészségedhez mit tesz hozzá ez a módszer? Azon túl, hogy spórolsz egy kis pénzt. Télikabát, pulóver…

Nagyon gyorsan regenerál, frissebbnek érzem az izmaim és a gondolkodásom.

Egy lerobbant ember is át tud állni?

Fokozatosan. Nekik kimondottan ajánlott lenne. Többféleképpen is lehet, pl. ha ősszel nem kezdesz védekezni a változás ellen. De ennél jobb módszer egy Jack Kruse által leírt protokoll, amit érdemes végigcsinálni és ezt bármelyik évszakban el lehet kezdeni. Az első pont: arcfürdetés jeges vízben.

Elsőre nem tetszik…

Ez megy egy-két hétig. Aztán jeget pakol az ember magára. Aztán lehet menni a hideg vizes kádba. Egyre több jég társaságában. Aztán már lehet jeges vízben fürdőzni. Komfortos lesz, mellékhatások nélkül. A visszamelegedés kicsit kellemetlen. Remegéssel jár. De ez is azért van, mert túl nagy fokozatokat lépek. Ha aprólékosan csinálnám, sokkal enyhébb lenne a remegés.

Hogyan néz ki pontosan a visszamelegedés?

5-6 percig semmi gond. Utána 10-20 percig jön a remegés. Hőt termel a szervezet. Aztán szép lassan visszamelegszel. De ez csak miattam van. Nincs elég türelmem, nem szeretem fokozatosan csinálni. Ha nem ugranék túl nagyokat, ez nem lenne.

És mi jön nyáron? Megváltozik a tested? A barna zsír leépül?

Igen. De már akkor is elindul a változás, ha kihagyok két-három hetet. Folyamatosan kell trenírozni. Tavasszal, nyáron csak szinten kell tartani a hidegbarát életmódot. Hideg vízben zuhanyzom, nem kényeztetem túl magam. A következő ősszel már sokkal könnyebb lesz átállni.

Van más Jack Kruse gondolat is, amit átvettél?

Az egész munkásságáért rajongok. Újraírja a biológiát. Amit most tanítanak, az lemegy az atomok, molekulák szintjéig. Ő a kvantummechanika szintjén magyarázza a biológiát. Elektronok, protonok. A fizika tudománya itt tart, miért ne lehetne a kettőt összeházasítani? Azt tanítja, hogy az ember egy nagyon finom elektromágneses gépezet. Minden sejt működése más értelmet kap.

Eszerint Jack Kruse nem egy népszerű bestsellerszerző.

Nem, nem a nagyközönségnek ír, viszont a következtetései fontosak lennének mindenki számára.

Hogyan változott meg a te paleód?

Nagyon. Eleinte elhagytam a gabonaféléket. Zabpelyhet ettem, sok gyümölcsöt. Próbáltam megtartani a szénhidrátokat. Aztán megismertem a Kanyó Dénes féle vonulatot. Ő zsíros húsokat, tojást evett, kevés zöldséggel. Erre álltam át.

És nem fáradtál bele? Nem túl változatos így az étrended…

Alkati kérdés. Élsportolói szemlélettel nem zavar, ha nem túl változatos az étkezésem. Mellesleg imádom ezeket a kajákat.

Mi a kedvenc ételed most?

A sült, ropogós csülök. Persze ezt inkább étteremben szoktam, otthon nehéz lenne jól megcsinálni. Olyat is szoktam… serpenyőbe szalonna, kolbász, mirelit kagyló, gomba, hagyma, fokhagyma, brokkoli. Jó zsírosan. Tíz perc alatt megvan. Nekem elég változatos.

jackkruse.jpg

Jack Kruse hogyan táplálkozik?

Minél több tengeri ételt javasol. Kagylókat, rákot, halat. Az omega3 zsírsav, a jód, a szelén miatt. Ezek a legfontosabb mikrotápanyagok. És legalább ilyen fontos tényezőnek tartja a mai világban az elektroszmog terheltséget. Komoly tényező. Befolyásolja a hormonszintünket, az egészségi állapotunkat. Például nagy bajokat tud okozni a hosszú, esti világítás. Megerőszakoljuk a belső óránkat. A sötétség és a fény váltakozásához alkalmazkodtak az élőlények sok százezer évig. Aztán az ember száz éve felkapcsolta a lámpát. Megváltoztatja a hormonszintünket. Csökkenti a melatonin termelést.  Pedig annak fontos szerepe van az alvásnál. Rosszul alszunk, másnap fáradtabbak vagyunk. Akkor jön a finomított szénhidrát és a kávé, hogy valahogy talpra verekedjük magunkat. Jön a cukorbetegség. A lefekvés előtti egy-két órában már pihentetnünk kéne magunkat. Az a baj, hogy több szinten van összeférhetetlenség. Angolban van erre egy szó: mismatch. Nem azt esszük, amire adaptálódtunk, túl kevés természetes fényhez jutunk, mindig melegítjük magunkat.

A te lakásodban ez hogyan működik?

Valamelyest lejjebb csavartuk otthon a világítást és a fűtést. Nem egyedül élek, úgyhogy a feleségemre is tekintettel kell lennem.

Hogy viszonyul a lejjebb csavart fényekhez?

Próbál megérteni, de néha azért néha vitázunk rajta. Kompromisszumokat kötünk. Aki este gépezik, az is tehet valamit magáért. Érdemes feltölteni egy szoftvert, ami megváltoztatja a színárnyalatokat, nem tartalmaz intenzív kék fényeket. Úgy hívják „f.lux”.

Televízió?

Este hagyni kéne. Ha valami érdekel, felveszem videóra. De jobban szeretek olvasni, nem olyan fontos a tévé.

Ezt is tudatosan csinálod?

Ilyen vagyok, mit csináljak.

Mi a távolabbi célod? A sportvilág táplálkozási szakembere leszel?

Hosszabb távon lehet. Most beiratkoztam edzőképzésre. Egyelőre általános erőnléti, személyi edzést tanulok. Még nem tudom, merre fogok specializálódni. Annyi minden érdekel. A klasszikus testépítés, erősítés. Ügyességi sportok. Torna, gimnasztika, futás, atlétika. Ezeket szeretném összekötni a paleóval. Kint a szabadban dolgozni. Sokoldalúvá tenni a tanítványokat. Erős, ügyes, állóképes embereket nevelni.

1 komment

Címkék: táplálkozás egészség fogyókúra mozgás életmódváltás paleolit ketogén

A bejegyzés trackback címe:

https://paroskintorna.blog.hu/api/trackback/id/tr367227905

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a_vízirögbis 2015.02.28. 15:43:38

Nem minden sportágra igaz, hogy egészségtelen a versenysportja! És ezt nem csak azért írom, hogy ne riassza el a fiatalokat attól, hogy komolyan vegyék a sportolást.
süti beállítások módosítása