HTML

Páros Kintorna

Ez egy egészségblog. Mi ketten - Balázsy Panna és Gellért Gábor - eldöntöttük, hogy rendbe rakjuk magunkat testileg-lelkileg. És megmutatjuk, hogy ez kortól és állapottól függetlenül lehetséges.

 

mozgás   étkezés   helyreállítás   hagyományos   alter   más

A saját praxisomban is bátran nyúlok a paleóhoz

2014.12.04. 14:21 :: GGazigazi

A mai történet hőse Nagy Andrea, Szlovákiában élő és praktizáló belgyógyász, háziorvos doktornő. Saját gyermeke egészségéért harcolva talált rá a paleolit táplálkozás gyógyító lehetőségeire. Azóta lefordította kamasz lányára a módszert, és – mivel az eredmények igazolják erőfeszítéseit – kérlelhetetlen következetességgel képviseli azt, miközben családjával is harcol. Nem törődik azzal sem, ha orvosi kompetenciáját kétségbe vonják. Csak a vizsgálati eredményekkel törődik. A saját tapasztalataival. A cukrászdában, ahol találkozunk, egyikünk sem fogyaszt süteményt. Nem is értem, miért itt találkoztunk? :)

Van egy 13 éves lányom, akivel 13 éve látogatjuk az orvosokat. Pár hónapos kora óta lassan fejlődik. Nem volt kellő súlygyarapodás, ekcémája lett. Tejfehérje allergiát állapítottak meg. Eszerint etettem. Nem ment a súly felfelé. Gasztroenterológus, endokrinológus, mindenütt voltunk. „Kinőtte a tejallergiát, már csak szénanáthája van”, mondta az allergológus. Aztán jött a genetikus, és ott eltört bennem valami. Tudtam én, hogy a gyerek apja is súlyosan allergiás és asztmás volt kiskorában. De az, hogy „a hajlam megvolt benne”, ne csodálkozzak, nem segített. Mindenkinek remek ötletei voltak, csak megoldások nem születtek. Az endokrinológusnál kiderült, hogy autoimmun folyamat indult be, de a pajzsmirigye még jól működik. Félévente volt kontrollvizsgálat. Az autoimmun folyamat felerősödött, az értékei 300-szorosára növekedtek. Közben megkapta az utolsó kötelező oltását a gyerekorvostól, a helyzet tovább romlott. 25 kiló volt a súlya, 12 BMI-vel.

Szerintem túl kevés a tapasztalat az autoimmun betegségekkel kapcsolatban. Ha autoimmun pajzsmirigy-gyulladás a diagnózis, akkor nagy a baj, mert az elvileg gyógyíthatatlan. Figyeljük az ellenanyagszintet, míg a betegség meg nem támadja a pajzsmirigyet. Tehát megfigyelés folyik, nem gyógyítás. Ha alulműködik, kap a beteg pajzsmirigyhormont, ha felül, akkor más típusú gyógyszert. Keményeket, sok mellékhatással. Ellenanyagszinttel senki sem foglalkozik.

Rengeteg a pajzsmirigybeteg. Nekem már volt egy betegem, akinek olyan rosszak voltak az eredményei, mint a kislányomnak. Négyszer műtötték pajzsmiriggyel, állandóan túlműködött. Most 42 éves, és pajzsmirigy rákja van. Nagyon el voltam keseredve, hogy mi jön. Műtétek sorozata, becisztásodik, csomósodik, jön a nemi érés, a menstruáció. Felerősíti a folyamatot.

szoke.jpg

Akkor találkoztam a paleolit táplálkozással. Két éve dr. Tóth Csaba tartott egy előadást Dunaszerdahelyen. Felkeltette az érdeklődésemet a módszer, amit felvázolt. Nagyon logikusnak tűnt. Tavaly hoztam el a gyerekem Budapestre. Elkezdtük a módszert. Azóta 8 centit nőtt és három kilót hízott.

A módszer nagyon sok energiámat emészti fel. A gyerek nem eszik az iskolában. Amit ott kapna, az neki nem jó. Negyed hatkor kelek, megcsinálom a sonkás tojást, ezzel indítom el. Csomagolok neki. Nincs könnyű dolgom. A lányom válogatós, se töpörtyűt, se halat, se májat nem eszik. Akárcsak a kortársai. De így nehezen tudom a megfelelő arányokat elérni.

A módszer, amit követek nem ketogén. Maglisztekből való tésztát adok neki. Persze nem sokat. Csinálok palacsintát. Köretnek sós palacsintát. Pudingot chia magból, kókusztejjel. És persze sok zöldséget. Azt hála istennek szereti. 2 csepp vigantolt adok neki naponta. Ha megbetegszik, akkor 6-8 cseppet is.

4 és fél hónap után jött az első vérvétel. Levettük a pajzsmirigymutatókat. Egynegyedére lecsökkentek az értékek. Hihetetlen javulás. Az anti tireoglobulin szint 110-ig jó. 1200-nál diagnosztizálták, és onnan nem volt megállás felfelé. 1500, 3700. Itt kezdődött a paleós korszak. Most 870 az érték.

szoke2.jpg

Sajnos a családommal is harcolnom kell. Iszonyatosan aggódnak, nagyjából ellenem fordultak. Hiába hízott a gyerek, mert sokat nőtt is, az eredmények belül látványosak. Nem csodálom, hogy folyton harcolnak velem. Miért nem adok neki tejet, lisztes dolgokat, túrókrémet… Még szerencse, hogy a gyerekorvos támogat. Kiírja a vérvételeket is, ha éppen kell. Le is fogok ülni vele, mert a sok allergiás, hiperaktív gyereknél érdemes lenne váltani.

A saját praxisomban is alkalmazom a tanultakat. De azért nehéz. Az orvosi rendelőben kémiával dolgozunk. Vitamint nem írhatok fel. D-vitamint akkor, ha odaírom pecséttel egy külön papírra, hogy a beteg csontritkulásban szenved. De a betegekkel sem könnyű. Érdekes, hogy az idős korosztály nem érdeklődik a diéta iránt. Akkor sem, ha daganatos, vagy cukorbeteg. A középkorosztály odafigyel, de nem kitartó.  A fiatalok hajlandóak paleózni, és jó eredményeik vannak. Emésztési gondokkal, fekéllyel jönnek. Pajzsmirigyesek, akik nem akarnak gyógyszert szedni. Crohn-betegséggel küzdők.

Volt most egy esetem. Egy fiú, akinek négy éve fájt a hasa. Elkezdte a diétát. Visszajött egy hét után, hogy nem fáj a hasa. Csak valami köretet mondjak, mert nem elég neki, amit most eszik.

Úgy érzem jó úton járok. És sok a tapasztalatom. De ezekből még többre van szükségem!

10 komment

Címkék: táplálkozás egészség életmódváltás paleolit

A bejegyzés trackback címe:

https://paroskintorna.blog.hu/api/trackback/id/tr226957013

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.12.07. 15:08:05

Érdemes elolvasni :bookline.hu/product/home.action?id=123466&type=22&_v=Dr_Natasha_Campbell_McBride_Gap_szindroma_Az_emesztes_es_a_pszichologia_kapcsolata

Abszolút idevágó téma.
Jómagam a paleóval kapcsolatban fenntartással vagyok. Nem mindenkinek jó. Különbözőek vagyunk mi, emberek, más és más anyagcserével. Nekem pl nem jó, beteg lettem tőle, rosszul emésztem a zsírt.

GGazigazi 2014.12.14. 13:22:41

@Linn: Igen, ez egy érdekes kérdés. Én is azt gondolom, hogy nem lehet egységesen mindenkit ugyanazzal meggyógyítani. Az viszont kérdés, hogy miért emészted rosszul a zsírt? Lehet-e ennek valami sima gyógyítható oka?

2014.12.14. 13:29:51

@GGazigazi: nem tudom. Csak tapasztalom. A fehérjét is rosszul emésztem:) De elfogadom, és ennek megfelelően étkezem. Megoldható:)

ecch 2014.12.19. 18:12:09

Én sem gondolom, hogy a paleon belül egy bizonyos verzió jó egy másik embernek. Én például sztyeppés indiánosabb vadászó nomád vérű lehetek, mert a gyökérzöldséges nagyállathúslevesektől vagyok a legjobb formámban. Gyümölcsökre igen gyakran jó nagy cirkusz és rossz közérzet alakul ki, ha kicsit megfeledkezem róla. Az elv a fontosabb, hogy tudni kell elszakadni bizonyos biztosan téves elgondolásoktól, és az egyértelmű határokon belül megtalálni az adott embernek valót. Ez bizony nagyon hosszú folyamat, mondhatni sosincs vége. Türelmesnek kell lenni. Én másfél éve kezdtem, kisérletezem a magamnak valót, és még mindig akad valami új változás. Mondhatni minden évszakváltást át kell élni 2-3x mire kialakul, kitapasztaljuk. Más volt az idei őszöm, mint a tavalyi. Ez főleg a többszörös érzékenységűeknél, többszörös krónikus előzményekkel paleoba fogott embereknél érvényes. Tehát akik elég sokrétűen szenvedtek, és voltak betegek. Az ő szervezetük többminden ellen fog tiltakozni párhuzamossan. Náluk van az, hogy egy bizonyos talán szélsőségesebbnek tűnő, speciálisabb kombinációt kell megtalálniuk, ami igen nehéz. Nálam a tejféleségek és a lisztféleségek is 2-3 féle visszafogó tünetet csinálnak, a szénhidrátokra pedig általános energiaháztartásmegtorpanásom van. Nemrégiben egy cifra gyomorrontás után voltam rendkívül jó, mert sikerült így visszatérnem a tiszta ketózisba annak segítségével, hogy rövid idő alatt kimerültek a ch alapú raktáraim. Bonyolultak vagyunk mint az időjárási összefüggések.
Azért nem mondom, hogy megbántam volna. Sokkal jobban vagyok így is, mint azelőtt bármikor. Ledobtam 45 kilót (125-ről 80-ra, 186cm) 32 éves vagyok.

ecch 2014.12.19. 18:14:47

@Linn: Minimális állati zsír és fehérje sem csúszik le? Mármint nem erőltetni gondoltam, csak kíváncsiságból. Szerintem elfogadható ez a verzió is, mert ilyen genetikai modell is kell, hogy akadjon a világban. Nem mindenhol rohangálnak szarvasok.

2014.12.19. 18:52:13

Nyers tojássárgája, vagy lágytojás jöhet. Kevés zöldség, inkább gyümölcs. Banán meg egyebek. Burgonya és rizs, mint főkaja:)

2014.12.19. 18:54:13

Zsír: főleg vaj. Na tessék, ez is állati eredetű:) És tejszín. Ezeket szeretem, szívesen eszem minden nap valamilyen formában.

szemirámisz 2015.01.09. 18:40:38

Szeretném felvenni a kapcsolatot a doktornovel, mivel én is Szlovákiában élek, és szívesen venném a tanácsait.. Szintén pajzsmirigy alulmukodésben szenvedek, és nagyon magas autoimmunk értékeim vannak..
Tudnának ebben esetleg segíteni?
Egy email-cím tokéletes lenne, hogy tudjak neki írni. A fb-on megtaláltam ot, de ismeretlenként nem biztos, hogy megkapja a levelemet.
Elore is koszonom, udv.
Ildikó

GGazigazi 2015.01.12. 11:26:26

@szemirámisz: nagyandrea74@index.hu. Ezen a címen írjon neki. És sok sikert!

GGazigazi 2015.01.12. 11:39:51

@ecch: Gratulálok! Kaphatok egy e-mail címet. Beszélgethetnénk a tapasztalataidról.
süti beállítások módosítása