HTML

Páros Kintorna

Ez egy egészségblog. Mi ketten - Balázsy Panna és Gellért Gábor - eldöntöttük, hogy rendbe rakjuk magunkat testileg-lelkileg. És megmutatjuk, hogy ez kortól és állapottól függetlenül lehetséges.

 

mozgás   étkezés   helyreállítás   hagyományos   alter   más

Én már nem élnék, ha nem találom meg a paleót!

2015.10.02. 13:07 :: GGazigazi

László Judittal Enyingen találkoztam, egy órával a rendelési idő előtt. Odaérek. Tudom, hogy Enying város, de alig van mozgás. A parkoló melletti vendéglő csak két óra múlva nyit. Bent egy-két álmos fehérruhás készülődik. Kérdezősködöm. Információt adnak, kávét nem. Kávét akarok! Szemben egy kisbolt. Abban van automatás. Feldolgozom a látványt, megiszom. Judit megérkezik. Gyorsan beinvitál. Érzem rajta, hogy félig már rendel, de azért mesélni is van kedve.

laszlojudit.jpg

Hosszú történet. 1981-ben végeztem. Azt gondoltam, hogy mindenkit röptében fogok meggyógyítani. Meg is gyógyult az összes krónikus beteg. 2 hónapra. Jó esetben háromra. Két év alatt rájöttem, hogy nem tudok meggyógyítani senkit. A krónikus betegségek idővel mindig győznek a gyógyszerek felett. Elkezdtem új utakat keresni. Jött 86-tól a pszichoterápia, az autogén tréning, a családterápia. Azok egyébként működnek. Most is azt gondolom, hogy nagyon fontos részei az egészségnek. A lélek mindig kezelendő.

Sokfelé dolgoztam. 10 évig Pesten, aztán Zalában, majd Fejér megyében. Mindenütt voltak hipnózis csoportjaim. Utána megismerkedtem a személyközpontú szemlélettel, amely Carl Rogers nevéhez fűződik. Ezt nem terápiának hívják. Abban segít, hogy mindenki megtalálja a saját útját. Azóta is azt gondolom, hogy mindenféle technikát lehet használni, ami segít az embereknek, de mindenki csak maga gyógyulhat meg. Ha neki szüksége van a betegségére, akkor ő beteg lesz. Ha a fene fenét eszik, akkor is. Ha az egyikből kigyógyítom, talál magának másikat.

Mindig is háziorvosként dolgoztál?        

Igen. Először 10 évig Pesten. Aztán megszületett a gyerekem. Úgy gondoltam, hogy a főváros alkalmatlan az egészséges gyermeknevelésre. Ráadásul négy óra alatt megfordult a rendelőben 100 ember. Ki kellett találni, hogy kinek próbálok gyógyszert adni, és kit vetkőztetek le. Ebből elegem lett. Ez nem gyógyítás, futószalag. Elmentem egy olyan körzetbe, ahova két kis falu tartozott, Zalaszentgyörgy és Kávás. Ott 500 betegem volt, és mindenre időm. Etettem az óvodásokat búzacsírával, szójával, mindenféle végtelenül egészséges termékkel. Rosszul vagyok, ha eszembe jut. Másfél év alatt elértem, hogy a falu kisboltja tele legyen általam egészségesnek gondolt termékekkel. Az óvodában vásároltattam laticeleket, és a kicsiket a földön altattam, ne menjen tönkre a gerincük azokon a rettenetes ágyakon, amiken addig aludtak. Addigra már valamennyien elindultak a gerincferdülés útján. Később jött  Zala, majd Fejér megyében Sárosd. Utána másfél évig Dunaújváros.

Mint régen a vándororvosok…

Nekem mindig az volt a fontos, hogy gyógyítsak. Édesapám 1900-ban született. Igazi háziorvos volt. Fogorvos, ha fájt, nőgyógyász, ha arra volt szükség, egészében nézte az embert. Gyógyított. Én is azt akartam. Ezért jött a pszichoterápia, természetgyógyászat, az aromaterápia, a flavonoidok. És a napkristály. Ha azt nem Magyarországon fejlesztik ki, már Nobel-díjat hozott volna a feltalálóinak.

Nem tudom, hogy az micsoda…

A növénynek azt a részét veszik ki, ahol a fotoszintézis zajlik. Abból alkotnak egy krisztálymagot, ezt napkollektorban felhizlalják. Konkrétan feltöltik napenergiával. Egy nagyon tiszta energiabomba. Olyan a rezgésszáma, mint az egészséges emberi testté. Ezért nem csak energiával tölt fel, hanem információt is hordoz. Visszafordíthatja a testünket az egészség felé. Napkristály termékekkel már nagyon sok csodát láttam.

Hogyan jött Enying?

Szerettem mentőzni. Nagy kaland és sok endorfin. Olyan, mint a kábítószer. Még Sárosdon dolgoztam, amikor szóltak, hogy Enyingen indul egy esetkocsi. Megkérdezték, van-e kedvem jönni. És volt. De Sárosd-Enying, az 80 kilométer. Túl sokat utaztam. Ezért idővel idejöttem dolgozni.

Most már csak azt nem értem, honnan jött a paleolit életmód…

15 éves voltam, amikor elkezdtem fogyókúrázni. 62 kilót nyomtam, pajzsmirigy alulműködéssel. Aztán lett egy pajzsmirigy túlműködésem forró göbökkel. Csaknem abba kellett hagynom az egyetemet. Megkezeltek. Akkor megint alulműködött. Meghíztam. Vizsgaidőszak alatt felpiszkáltam a pajzsmirigyemet a sok idegességgel, megint tudtam fogyni. Nem ettem. Lett egy refluxom.

paleo_elott.jpg

Mindenből jött valami… Nyilván orvosként nem nézted tétlenül, ami történik…

30 évig fogyókúráztam. Mozgás, tojáskúra, testkontroll, kalóriaszámítás, minden játszott. Zsírbontó gyógyszereket nem szedtem. Olyat nem is írok senkinek. Nem egy embert kezeltem, aki ilyeneket szedett. Inkább 40 napos léböjt kúrát csináltam. Jó is volt. De minél többet fogytam, annál több jött vissza. 45 évesen kiszámoltam – 30 év alatt több mint 180 kilót fogytam 10-15 kilónként. A dolog szépséghibája, hogy közben híztam is kétszázegynéhány kilót. Akkor éppen visszafogytam 139 kilóra. Úgy döntöttem, ezt nem folytatom tovább. Pedig elvileg egészségesen táplálkoztam 1986 óta. A gyerekem születése miatt változtattam. Nálunk női ágon minden nő gömbölyű. Nem akartam, hogy ő is ezzel küzdjön egész életében. Anyám szerint a gyerekemből madarat csináltam, mert több magot evett, mint egy rigó. Nem ettünk húst. Fehér lisztet, fehér cukrot sem. Zöldségen, gyümölcsön, sajton, túrón éltünk, némi magam sütötte kenyérrel. Így sikerült eljutni 139 kilóig. Meg egy súlyos, kettes típusú cukorbetegségig. 200 egység inzulint szúrtam. 3x50 gyors, 50 lassú hatásúval volt 11 felett a hemoglobin a1c értékem. Mindent betartottam, amit a betegeimnek mondtam. És ebbe teljesen belebetegedtem. Olyan inzulin rezisztenciám volt, hogy a fal adta a másikat.

Mindehhez volt néhány állásod…

Mentőztem, hazaértem, a fáradtságtól elnyomott az álom. Felébredtem éjjel, megnéztem a cukrom, 17,8 volt. Beadtam az 50 gyors, 50 lassú hatású inzulint. Ittam egy pohár vizet. Egy óra múlva négy tized millimólt ment le. A vérnyomásom 150 per 100 volt. Pulzus 110-130 között. Bétablokkolót nem voltam hajlandó szedni. Vérnyomáscsökkentőt sem. Jól elvoltam a saját orvosaimmal.

Hogyan lehet ilyen zűrös egészséggel mentőzni?

A szívem olyan állapotban volt, hogy alig tudtam dolgozni. Mondjuk egy több emeletes ház tetejére hívták a mentőt. A fiúk már régen fent voltak a nagy táskával, EKG-val, oxigénnel. Én még a lépcsőn küzdöttem. Felértem, nekitámaszkodtam a falnak, és hiperventilláltam, hogy levegőt kapjak. Azért harcoltam, hogy ha beérek, meg tudjak szólalni. Én már nem élnék, ha nem találom meg a paleót.

Csoda, hogy nem voltál folyamatosan ágyban fekvő beteg…

81-ben kerültem ágyba lumbágóval. Azt mondták gerincsérvem van. Azóta fáj a hátam. Ehhez a betegséghez nagyon jól jött a sok búzacsíra és társai. Hétféle masszírozóm van. Csi, melegítős, rezgős, kocsiban használós, nyeles, mindenem van. Megtanultam elviselni a fájdalmat. El is kellett, mert allergiás voltam a fájdalomcsillapítókra, antibiotikumokra. Teljesen lepusztítottam magam. A hipnózis és az autogén tréning segített abban, hogy túléljem saját egészséges táplálkozásomat.

2011-re már teljesen kész voltam. Akkor jöttek a fehérvári orvosi napok. Az előadásokat Pados Gyula főorvos úr vezette fel. Ő fogyasztotta le a celebeket a nyolcvanas években, nagy volt a tekintélye. Felkonferálta Szendi Gábor előadását, aki mindennek ellent mondott, amit addig hallottam. Pados tanár a végén csak annyit mondott: „ugye mindannyian tudjuk, hogy a szérum koleszterinszint nem a bevitt koleszterintől, hanem az endogén, vagyis a saját szervezet által készített koleszterin anyagcserétől függ.” Ennyit mondott, ennyit mondhatott. Támogatott rendezvény volt ez a fehérvári orvosi napok.

Előtte nem is hallottál a paleolit életmódról?

Olvastam róla, de úgy gondoltam, hogy egy igazi marhaság. Az előadás után átgondoltam a dolgot. Még hozzáolvastam, és úgy döntöttem, hogy elkezdem. Ha én lefogyok szalonnával, akkor mindenki filigrán lesz.  Elkezdtem. Előtte elmentem a diabetológiára, mondtam, mire készülök. A diabetológus kolléga mondta, hogy ne hisz a divatdiétákban, szénhidrátra meg szükségem van. Jó… azért nekifogtam. Lassan fordultam ketózisba. Leesett a cukrom 3,9-re. Viszont fájtak az izmaim. És indulnom kellett rendelni. Elmentem enni. Fitnesz menü éppen nem volt. Hát rendeltem egy somlóit. Gondoltam sokkolok egyet, megnézem, mi történik. Csoki, piskóta, tejszín, ahogy kell. Az izomfájdalmaim elmúltak. Csak az a baj, hogy másnap 9 volt a cukrom, aztán 11, majd 13. Pedig nem pótoltam utána. Rájöttem, hogy nem a cukortól lehet a dolog. Hanem a tejtől. Felborult a cukoranyagcserém. Akárcsak a téliszalámitól, juhbeles virslitől, minden olyan felvágottól, amiben sok minden van a húson kívül. Akár tej is egyébként. Szóval sok mindent kipróbáltam. Egy évvel később már a felére csökkentettem az inzulint, úgy volt 6,3 az értékem. Mentem vissza a diabetológiára. Az orvos elismételte, hogy nem hisz a divatos diétákban. Mondtam, hogy inkább nézze az értékeimet. Nem zavarták a tények. Csak annyit kértem, hogy ha jön hozzájuk valaki, és elzárkózik az inzulintól, ajánlják neki a paleót. Elzárkózott.

Tavaszra eljutottam oda, hogy iszonyú sokat hipóztam. Rengeteg banánt ettem, ez a mentőzéshez passzol, könnyű megenni.  Másfél-két kiló is elfogyott. Mivel folyamatosan hipóztam, abbahagytam az inzulint. A gyümölcsevést is abbahagytam. Valamiért elkezdtem sokkal kevesebbet inni. Fél liter vizet ittam, miközben mindenkinek azt mondtam, hogy 2 litert kell naponta meginni. Később kiderült, hogy a rengeteg gyümölcs miatt kellett sok vizet innom.

Most hogyan étkezel?

Házi kolbász, sonka, szalonna, tojásrántotta, zöldségek.

Gyümölcsöt eszel?

Igen, de csökkentettem a mennyiségét. Arról nem tudok lemondani, nem is akarok.

Mit szoktál a betegeknek mondani?

Azzal kezdem, hogy kapsz egy olyan versenyautót, amire vágysz. Spéci benzinnel megy. Ha abba elkezdesz dízelüzemanyagot tölteni, mi történik? Persze tönkremegy. Akkor miért gondolod, hogy a te bármit magadba rakhatsz?

Vitaminok sem szedsz?

A vitaminok nagy része megtalálható a húsban. Például hő hatására a zöldségek elvesztik a C-vitamin tartalmukat. A máj nem.

Szendi Gábor a D-vitamint nagyon ajánlja…

Az kell. Meg az Omega 3 is.

Szeded?

Nem. Ez elég kellemetlen. Rossz a viszonyom a tablettákkal. A tengeri herkentyűket meg nem szeretem. Biztosan nem fogok lazacolajat inni.

A betegeiddel mit kezdtél?

Több száz beteg adatait írogatom. A terápiás előírások megmondják, kinek kell adni béta blokkolót, koleszterincsökkentőt. Felírom, ez benne van a protokollban. De elmondom, amit tudok. Orvosként törvény szerint kötelességem tájékoztatni. Mondjuk néha kellemetlen régi betegeimmel találkozni. Gyökeresen mást mondok most, mint akkoriban, mikor először találkoztunk. Hála istennek azért vannak betegeim. Nem kevesen.

Akkor te most életvitelszerűen paleós vagy?

Igen, szerintem ez az ember étkezési rendje. Az elmúlt néhány ezer évben a mitokondrium DNS szerkezete fél tized százalékot változott. Ott tartunk, ahol a vadászó, halászó, gyűjtögető ősember.

Vannak olyan emberek, akik viszolyognak a hústól. Azokkal mi lesz?

Az én lányom is olyan volt. Én neveltem ilyenre. Nem is volt soha olyan véreredménye, amelyben elég lenne a vas. Csak csirkemellet evett. Zöldkörettel. De amikor látta, hogy milyen eredményeim lettek, mennyit fogytam, mennyivel jobban vagyok, ő is elkezdte a paleót. Szép lassan szoktatom rá a húsra.  A zöldségfasírtba beledarálom a sült húst. Mindig egy kicsit többet. És hozom az étkezésébe a régi dolgokat. Mostanában evett életében először töpörtyűt.

 

Keresed még a határaidat?

Régebben sokkal jobban. Megettem egy sajtos pogácsát. Fájt a hátam. Na, az nem fér bele. Egy fél sós kiflit. Attól is. Na… akkor az se. Nagy élmény, hogy tudok mozogni. Régebben, ha valamit leejtettem, körülnéztem, ki fogja felvenni. Ha elestem, addig ott voltam, amíg valaki nem halászott fel. Ha le kellett térdelni a betegnél, volt ott két fiú, aki utána felszedett.

Tavaly szilveszterkor ügyeltem Polgárdiban. Kimentem az épület mellé, hogy megnézzem a tűzijátékot. Rosszul léptem, elestem. Felkeltem, visszamentem. Nevettem, na szépen kezdődik ez az év. És később rájöttem, hogy tényleg jól kezdődik. Fel tudok állni. Gondold el, ki hallotta volna meg a tűzijáték közben, hogy kiabálok.

Hol tartasz most, változik még az étkezésed, az életmódod?

Összeállt a fejemben a puzzle. Szédületesen tökéletesre vagyunk tervezve. El nem ronthatóan. De mi ezt is el tudjuk rontani. Annak idején, ha vége volt az ősznek, elfogytak a zöldek, a bogyók. Nem lehetett többé ilyesmihez jutni. Csak az állatok maradtak. Hús, zsír, bőr, velő, belsőségek. Ehhez az időszakhoz az inzulinnak van egy úgynevezett bázis inzulinszintje, ami az élethez elég.

No meg van egy leptin nevű hormonunk, ami sokkal több, mint a jóllakottság hormon. Ez jelzi, hogy eleget ettél, nem kell azonnal vadásznod. Közben a vékonybélben megállítja a felszívódást, ne éhezz meg túlságosan gyorsan. Amikor megérkezik a tavasz, a zöldségek, a növények, a szénhidrát hatására elkezdünk inzulint termelni. Az inzulin anabol, testépítő hormon. Lipolízisgátló, onnantól kezdve nincs zsírbontás. Ha több szénhidrátot eszünk, inzulin- és leptinrezisztenciánk lesz. Azt írja az obezitológia a praxisban szakkönyv: „észrevettük, hogy a magas vérnyomásos, metabol szindrómás betegeknek magas a leptinszintjük. Folynak a kutatások, hogy mitől.” Hát azért, mert szénhidrátot eszünk. Amikor jönnek a gyümölcsök, a fruktóz, az mindent felülír. Inzulinszintet emel, éhséghormont termel. Egyél még. Tessék hízni, mert ha télen jön az éhínség, lesz miből lefogyni. Csakhogy télen nincs éhínség.

És a tejről még nem is beszéltünk. A tej arra szolgál, hogy a kölyökből néhány hónap alatt életképes egyedet készítsen. Tele van inzulinnal, növekedési hormonnal. Gyorsan nőj nagyra! Tele van inzulinnal, növekedési hormonnal, növekedési faktorral. Azonkívül az A1 típusú tehén tejének savójában van egy bétalaktomorfin 7 nevű anyag, amely erőteljesen növeli az inzulinszintet. Azzal fogyókúráztam, ami hízó üzemmódba kapcsol.  

A betegeid nyitottak a paleolitra?

Mindenkinek elmondom. Aki kicsit is hajlik rá, azt meg is mérem. Ha elmondom 10-nek, abból 1-2 elkezdi. Ezek közül talán minden negyedik-ötödik meg is tartja. Az eredményeket nem tudom lemérni, mert akik csinálják, azok nem jönnek vissza. Nincs okuk rá, hogy hozzám járjanak. De ha mégis jönnek, akkor az ajtóból látom, hogy rendesen csinálja, vagy csak időszakosan. Volt olyan köztük, aki közszemérmet sértett, mert dohányzás közben leesett róla a gatya. A sikerek egyértelműek, de azért folyamatosan figyelem a hatást. Magamon és a betegeimen is.

Szólj hozzá!

Címkék: táplálkozás cukorbetegség egészség fogyókúra mozgás inzulin életmódváltás paleolit ketogén

A bejegyzés trackback címe:

https://paroskintorna.blog.hu/api/trackback/id/tr427881204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása